Sammanfattning 50 dagar

Det är väl hög tid att sammanfatta de 50 dagarna som vegan som nu tog slut över en vecka sedan.
.
Jag tycker att det var bra att prova på att vara vegan. Det var intressant att lära sig, svårt ibland, men i slutändan så säger jag samma sak som jag har sagt förut. Sätt principer, inte regler. Eller säg "regler är till för att brytas".
.
Som absolutvegan så måste man tacka nej till mycket, man behöver ibland vara omständig, vilket kan vara värt det i vissa tillfällen, men jag känner inte riktigt att det var värt det. Jag tycker det är tillräckligt omständigt i vissa tillfällen att vara vegatarian. Jag känner att jag kan tacka nej till kött med gott samvete, men när det kommer till mjölkprodukter osv, så har jag dragit mitt streck lite för långt.
.
Jag erkänner att vegankost är det hälsosammaste alternativet, men för mig så kände jag för mycket press och tryck att "hålla mig", istället för att njuta av hälsoplus. I det fallet så tror jag heller inte att det är bättre. Om man sätter för mycket stress på kroppen, eller att det leder till "jag måste"-tankar, så kan det nog vara bättre att avstå. Man ska inte göra något för att man måste, utan för att man vill, för att man är övertygad om att man vill göra så.
.
Hemma så äter jag mycket vegan ändå, jag är faktiskt rätt så dålig på att laga god mat till mig själv. Jag slänger oftast bara ihop någonting, som ofta inte smakar särskilt gott i slutändan, men det är ju bara till mig ändå, så hur mycket gör det egentligen? Mejeriprodukter blir gamla så snabbt, så vegan är liksom enklare när man är själv.
.
Ett annat problem med att vara vegan är efterrätter. Veganmat är god! Det behöver inte vara mindre gott än någon annan mat. Men, efterrätter måste jag erkänna är tyvärr inte samma sak. Jag vill kunna baka till en vän, ge en kaka, sprida kärlek på det sättet, och det fungerar inte riktigt som vegan. Dagen som jag gick över till vanlig vegetarian istället för vegan så bakade jag en kaka till en vän. Det kändes bra, och det blir ju bara fel att inte baka till vänner bara för att man är vegan.
.
Nä, jag känner att jag mår bra som vegetarian och kommer fortsätta så nu framöver. Tänk på att sätta principer, som man ibland får gå emot. Tänk på att sätta kärleken först och att se vad som är bäst i varje situation.

Kommentarer
Postat av: Linnéa

klokt. mycket kloka tankat. håller speciellt med det där om principer, inte regler.

2012-05-04 @ 18:26:14
URL: http://linneakanske.webblogg.se/
Postat av: Linda

Ah, jag ser att du har glömmt "Prima Ballerina" som smeknamn, jag är bestört!!! Måste börja kalla dig det igen omedelbumms!!!!!! Förlåt att jag inte svarat på ditt sms, har inga pengar på mobilen just nu, snart, lovar ;)

2012-05-04 @ 18:54:13
URL: http://burstintodust.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0