Vegan - Dag 3

Att bli vegan har egentligen inga större problem med. Jag gillar inte mjölk, så det blir inte jobbigt att ersätta det med sojamjölk (snarare bättre!). Visst, smör är gott, men det finns många andra goda pålägg. Jag har ingen otrolig förkärlek till mjölkprodukter och dylikt, därför så har det inte varit så otroligt hemskt att göra rätter som är vegan, det är inte så jättesvårt. Med ett undantag.
.
Det är gott, man kan ha praktiskt taget vad som helst i, men paj utan ägg är helt enkelt inte detsamma. Ost är inte helt fel det heller, eller fetaost. Mums! En paj utan ägg blir bara gegga, pajen liksom förlorar sin grej lite. Så har jag känt, att visst, vegan är helt okej, men att ge upp paj, det är jag inte villig att göra!
.
Såhär på tredje dagen så kände jag ändå att det var dags att göra ett försök. Jag har gjort veganpaj till allergiker på läger förut, den blev inte lika god som pajen med ägg och det var krångligt. Punkt slut. Så, jag såg efter vad jag hade i kylen och frysen och vad som kunde tänkas hamna i en paj. Nedan ser ni resultatet.
.
.
Man börjar förstås med en pajdeg. Smör byts ju lätt ut mot olja, inga större problem där. Den färdiga pajdegen blev lite torrare än vanligt på kanterna, men ingen outhärdlig skillnad. Sedan såg jag vad som man kunde ha i pajen. Det blev lite allt möjligt det som jag hade hemma. Spenat, tofu, oliver, gröna ärtor, lite tomat på toppen samt några skivor nuttolene (ser lite ut som ost, för hjärnans skull liksom). För att inte detta skulle vara alldeles torrt så tänkte jag hm: pajvätska!? Normalt sett består det av ägg, mjölk, grädde, kryddor och dylikt. Kryddorna hade jag direkt i pajformen på de övriga ingredienserna. Som vätska så blandade jag då lite sojagrädde och ketchup och hällde över.
.
Veganpajrecept kräver ofta att man ska mixa cashewnötter eller andra nötter till pajdegen och man ska göra det ena och det andra med den ena ingrediensen krångligare än den andra. Något sånt hade jag inte för mig idag, utan jag bara tog det som jag hade och gjorde det inte krångligare än det var.
.
Resultatet blev faktiskt bättre än förväntat. Det blev en paj, det var inte så geggigt och den smakade faktiskt bra. Visst var det inte exakt sån paj som man är van vid, men så är det alltid med komplement, men denna pajen kan jag ändå lära mig att leva med. Det går att vara vegan! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0