nyttigt eller strikt?

En liten grundsten till att man håller sig till veganmat är ju för att det ska vara nyttigt. Då uppstod en situation i kyrkan igår.
.
På kvällen serverades det färdigbredda hembakta smörgåsar med smör, ost, paprika och gurka. Nej, det är inte vegan, så jag tog ingen. Men visst sög det i magen lite, så jag gick in och det enda brödet jag var säker på att det var vegan var polarbröd, rågkusar, det vitaste man kan hitta ungefär. Det enda pålägget som var vegan som fanns tillgängligt var skippy jordnötssmör och bob jordgubbssylt. Så jag bredde några smörgåsar med jordnötssmör och sylt.
.
Sen såg jag på de där andra mackorna och jämförde med min egen. Trots allt så verkade de ändå nyttigare än min macka, visst ost och smör är inte nyttigt, och även om jordnötssmör och sylt är vegan så är det ju rätt mycket socker, och på vitt bröd dessutom.
.
Så man kan ju ta sig en liten funderare och undra över vad som egentligen hade varit bäst i den situationen. Nu är jag strikt vegan i 50 dagar, men egentligen, om man ska satsa på att vara nyttig så kanske man ibland inte borde vara lika strikt? Sen är det klart man kunde avstått helt och väntat ett par timmar tills man kommit hem, men ibland är man hungrig...
.
Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Stefhan

I det fallet du beskriver skulle jag helt klart valt vegan :)

Socker och vitt bröd är ändå relativt lättsmält och påverkar inte kroppen negativt i mer än några timmar medan ost och smör påverkar kroppen negativt i upp till flera dygn. Men störst skillnad är det väl om man ser på det långsiktigt. Men jag förstår att det kan vara svårt att välja. Det blir iaf helt klart lättare ju längre man håller på. Till slut ser man inte animaliska produkter som föda längre...



Jag håller dock med om att bara för att det är vegan behöver det inte vara nyttigt. Socker, transfetter och halvfabrikat är ju inte så bra direkt, men ändå bättre än kött. Dessutom behöver ju inget djur dö/lida bara för att man ska bli mätt.



Lycka till i fortsättningen

2012-03-18 @ 20:12:31
URL: http://stefhanandersen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0