Dag 25 - halvvägs

Idag har jag varit vegan i 25 dagar. Med undantag för ett litet misstag som jag insåg när det redan var för sent.
.
Det känns bra, veganlivet är inte så omöjligt som jag tidigare trott. Det kräver en konstant medvetenhet om vad det är man äter, att titta på etiketter i affären, fråga om lagad mat och att faktiskt ta reda på vad det är man stoppar i sig. Det är bra, också på det sättet. Man inser, eller tvingas inse, hur onyttiga en del saker faktiskt är, fastän de kanske är vegan så finns det ju mycket socker och härdade fetter. Om man tittar på ett kakpaket och ser att jo, men det är ju vegan, så känns det ändå inte alltid helt bra att äta dem för att man har nu läst på etiketten och vet hur mycket onyttigt som finns i dem.
.
Sen måste man ju självklart få unna sig något litet ibland, någon kaka eller till exempel veganbullar. Igår så kom L hit till JKPG för att hälsa på mig i några dagar och hon tog med sig en present ifrån en annnan L. Den presenten innehöll veganbullar, några mindre knivar (som jag tidigare saknat i mitt kök) och en del annat smått och gott. Då blir man sådär lite extra glad att någon tagit sig tid och lagat något med tanke på vad jag äter och inte. Veganbullar liksom, och supergoda var de faktiskt, några med mandelmassa i. Riktigt mumsigt!
.
Så, om du är intresserad så uppmanar jag dig att prova veganlivet. Att vara vegan resten av sitt liv känns ju som ett ganska så väldigt stort steg, åtminstone gjorde det det för mig, därför kände jag att jo, men 50 dagar. Det kör jag på. Då har man testat på det och kan åtminstone säga att man vet lite mer om det.
.
Efter de 50 dagarna så kommer jag troligen att fortsätta äta vegan hemma, men inte vara så petig kanske i andra sammanhang. Till exempel om man blir bjuden, eller som på international day (idag!) i skolan så finns det många olika maträtter, men troligen inte mycket som är vegan, därför så avstår man egentligen från allt.
.
Ja, vegan behöver inte vara så farligt. Prova, om 50 dagar känns som ett stort steg så börja med en dag, eller 5? Eller kanske börja med att prova vegetariskt ett tag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0