dag 45 - mitt fall

Med bara fem dagar kvar av de femtio så blev jag bjuden på glasstårta. Det markerar väl något som jag lärt mig av att vara vegan nu den här perioden. Lagar och regler, som man sätter sig själv, eller som någon annan satt, man måste kunna göra undantag.
.
Det som är viktigt är att man lär sig prioritera. Som "för det mesta-vegan", så skulle jag själv välja att laga vegan och äta vegan i så stor utsträckning som möjligt. Men när man blir bjuden på mat, eller när någon går ur sin väg för att göra något till dig av kärlek, så kan man inte tacka nej bara för att man är vegan. Då tycker jag det är viktigare att visa kärlek, att visa tacksamhet.
.
.
Det var det som hände idag. Föräldrarna till tjejen som bor med mig har varit här och hälsat på ett par dagar, vi har inte pratat särskilt mycket, men alltid hälsat när vi gått förbi varandra och så.
.
Jag stod och diskade när mamman plötsligt kallar på mig och har en tallrik med glasstårta i handen. "Varsågod", säger hon. I den stunden så är det viktigare för mig att äta upp tårtan och tacka glatt än att säga att jag är vegan.
.
Jag har tidigare under dessa 50 dagar också blivit bjuden på mat, men då har vi varit en större grupp och inte bara jag personligen. Därför har jag kunnat välja ut det som är vegan och istället bara äta av det. Men detta var en personlig gåva, därför tackar jag och tar emot. Ser gesten, och blir glad.
.
Så även om det var "ett fall", när det bara var fem dagar kvar, så valde jag att äta tårtan av ovanstående skäl. Det som är viktigast för mig är kärleken, inte regler.

Kommentarer
Postat av: Katja

Yaay, hoppas den var god! :D jag tycker det var helt rätt och bra gjort - kärlek är mycket viktigare än regler :) (känns väldigt synd att jag inet kan göra samma sak med gluten när folk bjuder sådär... man känner sig hemsk när man måste säga nej när någon har ansträngt sig liksom).

2012-04-17 @ 23:07:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0