Lokaltrafik och möjligheter

All klagan över trafiken borde dras ner några hack. När solen skiner in på mig och jag blickar ut över ett snötäckt Vättern så har jag ingen klagan i min hjärta. SJ:s tåg är någon minut sen, men vad gör det? Ett vitt lager bäddar in alla hus och träd i en vit idyll.

 

Det har varit många skriverier om trafik som är försenad eller inte fungerar alls. Vi är inte vana vid all den här snön, inte trafiken heller. De flesta vet att man kan inte köra lika snabbt när det är halt ute och det för att minska olycksrisken. Men ändå har vi ingen tolerans för att lokaltrafiken ska ha förseningar. Det sker olyckor i halkan, men det är inte buss och tågbolagens fel.

 

Det finns glädje i allt. En timme försenad till jobbet eller skolan, du får lite omväxling, du missar en timme och hur glad skulle du inte vara för det annars? Andas ut, det är inte ditt fel.

 

Jag njuter av solen som glittrar på den vita snön i fulla drag. Det är inte ofta vi får ha det såhär. Inte heller har jag hunnit åka så mycket snowboard i år, men det är ändå värt det. Jag älskar att pulsa i snö, en kort bit, det har inte heller blivit mycket av det. Men däremot så har jag fått titta på snön och känna kylan i näsan. Dra på mig tjockt med kläder och dra djupa andetag, känna hur kallt det blir i lungorna, och veta att näsa och kinder är alldeles röda.

 

Kanske träffar du en ny människa på bussen eller tåget, får extra tid att prata med dem. Livet blir lättare om man ser möjligheter istället för stängda dörrar.

 

Jag sitter på SJ:s tåg, solen bländar mig, men lyckan bubblar inombords.


Kommentarer
Postat av: Linnéa

sant. Men det e iofs vinter varje år, och varje år även förseningar och inställningar pga "oanpassade" tåg eller bussar eller vad det nu kan vara. typ, "men oj SJ/SL, blev det vinter i igen?"

Men helt sant, man ska abslolut se möjligheterna!

2010-03-04 @ 18:30:06
URL: http://linneakanske.webblogg.se/
Postat av: kristalina

Ja, men hur ska man lösa det? Man måste alltid åka saktare på vintern även när man kör bil. Bussarna kan inte åka tidigare för då håller de inte heller tiden, har du något förbättringsförslag?

2010-03-04 @ 22:53:53
URL: http://kristalina.blogg.se/
Postat av: Jasmine

Jag gillar din positiva attityd.

Tyvärr kan jag inte känna på samma sätt. Kollektivtrafiken i Göteborg är alltid hemsk. Det som varit nu i vinter nästan satt kronan på verket. Tyvärr kan jag inte njuta som du, de har skadat mig för mycket.



Kram

2010-03-05 @ 10:10:51
URL: http://rosanatt.blogg.se/
Postat av: Linnéa

det jag tänker på i första hand är väl tågen, det dom tex kan göra är att redan från början räkna med den extra tiden det tar och och ändra på tiderna så det inte behöver bli massa oväntade förseningar, kanske till och med ändra på tidtabellerna. Jag menar även när man kör bil och ska ange tid till någon säger man ju inte samma tid som man kanske säger på sommaren utan man räknar in extra tid just för att man vet att det tar längre tid på vintern, man hr varit med om det förr. Man skulle kanske oxå kunna rusta tågen (och eventuellet bussarna?) bättre inför vintern.

2010-03-05 @ 12:24:13
URL: http://linneakanske.webblogg.se/
Postat av: kristalina

Fast att räkna om tidtabeller är en massa jobb och dessutom svårt med tanke på att man inte vet när det är snö eller inte snö. Det går inte riktigt beräkna hur lång tid det tar.



Visst kan man diskutera det här länge och väl, men jag bara menar att man kan ha lite överseende. Det finns ju faktiskt anledningar (oftast) till att saker är försenade.

2010-03-05 @ 20:00:55
URL: http://kristalina.blogg.se/
Postat av: Linnéa

ja, absolut! tycker jag också man ska ha, absolut.

jag bara menar att man kan ju lära sig och faktiskt göra något åt saker oxå.



men nu ska jag släppa det här :)

var ni i hällefors förresten?

2010-03-05 @ 20:19:44
URL: http://linneakanske.webblogg.se/
Postat av: Linda

Å såg på Isskulpturer? nä! men ja va där efteråt en gång, de va lite smälta men de va coolt! står nog fortfarande kvar... Vi borde åka dit å fotta på påsklovet! aha aha :D

2010-03-22 @ 15:44:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0