Var femte svensk

Jag läste en artikel om svenskar och religion här av Anders Haag. Jag vill inte att folk ska tycka illa om mig bara för jag tror på Gud, så ge det bara en chans och läs till slutet. Artikeln avslutas med detta:

"Den grundhållningen liknar faktiskt den nya gudssynen som håller på att växa fram. Gud är ingenting som är skarpt åtskild från människan, utan är snarare inneboende i människan och naturen. Det heliga är inte ”Gud” i himmelen, utan individen och hennes livsmiljö. På så sätt skulle man konstigt nog kunna se Sverige som ett föregångsland på andlighetens område."

Han som skrev verkade inte vara kristen, jag vet inte alls vad han tror på, men ändå så skriver han detta i slutet av sin artikel, som egentligen kan passa in på vem som helsts tro om Gud. Men det sättet som jag tror passar faktiskt in på detta som han skriver. Kristna behöver inte vara konstiga. Visst finns det gamla gubbar och gummor som går till kyrkan och egentligen bara går dit och somnar, men det kan också vara något verkligt i en människas liv. Alla är inte som andra tror. Jag tror att Gud är i varje människas hjärta om man vill ha honom där.

Haag skriver att svenskar är väldigt oreligiösa men har ändå en bild av Gud. Sluttexten är skriven om de som inte är kristna, men jag håller med om den, fastän jag tror jag på Gud.

Detta är mina tankar, du får tro det du tror och jag tycker det är viktigt med respekt för varandras olika livsbilder.

Kommentarer
Postat av: Jasmine

Jag acceopterar alla som tror inom rimliga gränser. Så länge man accepterar kultur, samhälle och andra individer, får man tro hur man vill.



Kram

2010-02-23 @ 12:41:42
URL: http://rosanatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0