Denna min text

Om den här texten är oviktig så behöver du inte läsa den. Men så tänk om det döljer sig något extraordinärt, något alldeles speciellt här som du aldrig kommer få veta om du inte läser just hela texten. Varje ord, varje bokstav, varje mening.

En text kan bestå av oviktiga saker, och detta är mitt test. Att få se om det är spännande att läsa något alldeles egendomligt, något, som egentligen inte har någon betydelse. Eller finns det något mer? Att bläddra, att låta ögonen få ögna på orden, flimra igenom texten, uppfatta någon annans tanke genom krusiduller. Krusiduller som vi har lärt oss för att kunna kommunicera, för att utbyta tankar, ord, idéer.

Hur snabbt, med träning, övning och färdighet, kan man läsa för att förstå, för att inse i sina tankar de tankar, precis med samma ord som någon annan har tänkt det. Det är verkligen enastående.

Bara för att få läsa en text, en annan sort, en med många meningar, utan mening, med mening. Detta är min text, och nu undrar jag, har du läst till slut. Har du funnit att denna samling av ord är något speciellt, eller bara rent ingenting. Är det en text värd att läsa?

Kommentarer
Postat av: L

nej, jamoaleva ska det va. Det e så hon sjunger. Och lugn, bara lugn! Dagens kommer :)

2010-12-09 @ 22:37:39
URL: http://linneakanske.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0