Ta klivet ut ur lådan

Vi uppfostrar våra barn. Vi rättar personer de som gör fel. Vi ger mediciner till dem som tänker annorlunda.

-Titta, det är två killar som håller hand!
-Men åh fy...

För att världen ska fungera så låser vi in dem som gör fel. Vi är rädda för att synas och höras, för vi vill själva vara korrekta, vi vågar inte vara göra något som leder till att vi blir dömda av andra. Vi vill inte att grannarna ska tycka illa om oss eller att någon ska kolla snett på oss på stan. Därför följer vi alla normen, vi klär oss i det som anses snyggt, vi håller med våra kompisar om deras åsikter, vi följer med strömmen.

Det är tryggt att ha ett skal. Vi vet vad som finns där, vi behöver inte bli överraskade, det finns inga hörn där något kan gömma sig. Vi är bekväma med våra vänner och våra vanor. Vi lever i det vi vet, och vi klagar på att svenskar är så tråkiga. Någon gång om året åker vi utomlands med familjen, några fler gånger om pappa är doktor. Vi njuter av solen och stranden. Fastän människorna utomlands är lite för högljudda och framfusiga. En flygtur senare vrider vi om nyckeln i låset och tar det glada klivet in i vårt skal igen.

Människan har en naturlig rädsla för det okända. Men det betyder inte att vi inte ska utforska! Vi behöver utveckling, vi behöver steg framåt i livet för att känna att vi kommer någonvart. ”Livet är fullt av möjligheter”. Men vilka möjligheter har du utforskat? Det finns så mycket mer. Det finns mer än en vecka i Thailand, mer än samma gamla tråkiga kontor med de där människorna som alltid pratar om samma saker. Det finns en värld utanför vårt skal. Har du upptäckt det?




Foto: Linus: http://googooballs.blogspot.com/

Jag sitter i lägenheten och funderar över livet. Jag ska definitivt inte bli någon som jobbar på samma kontor hela mitt liv. Jag ska minsann ut och resa, ut och leva mitt liv.

När jag sedan vänder huvudet mot hallen så ser jag mitt liv. Några par skor, en jacka, handväskan. Det här är mitt liv. Det är här jag är. Det är nu jag behöver göra något åt mitt liv. Just nu. Nästa år slutar jag skolan, nästa år ska jag hitta ett bättre jobb, nästa år ska jag träffa den perfekta personen som jag ska spendera resten av mitt liv med. Men VAKNA människa. Nästa år kommer aldrig att anlända. Nästa år kommer alltid att vara där det är. Det kommer alltid att vara ett år bort. Det är därför du måste inse att ditt liv är nu. Det är här och nu som du lever ditt liv. Om du bara väntar på att något ska hända så kommer ditt liv rusa förbi dig och ingenting kommer att ha hänt. Så inse att du ska göra en skillnad nu. Gör något som gör dig glad, skaffa dig en plan för ditt liv som börjar idag. Börja planera nu, börja agera nu.

Jag menar inte att du ska dricka dig full varje kväll, hoppa av skolan eller säga upp dig från jobbet. Du kan njuta av att leva utan det. Du kan hitta något som du brinner för, något som du tycker om att lägga din tid på. Men ibland kräver det att man ser utanför normen. Idag så tycker de flesta att man ska utbilda sig, skaffa jobb, hitta sin kärlek. Allt ska ske i en speciell ordning och om man inte lyckas på alla fronter, så är man misslyckad. Man blir någonting, som ingen vill ha.

Det krävs att du ser utanför kvadraten. Du måste våga ta sats och hoppa bort. Var inte rädd för att se lådan utifrån, titta vad de andra håller på med. Hitta din egen väg, gör det du brinner för.

Kanske vill du leva ditt liv i lådan, men tänk på att det kan bli väldigt instängt. Tänk på att det är många andra där och du kommer bli som dom. Glöm inte bort att du är där, glöm inte bort att du har möjligheten att ta steget ut till möjligheterna.


Kommentarer
Postat av: Jasmine

Jag har upptäckt livet. Jag håller mig inte inne i ett skal. Jag är mig själv.

Jag klarar inte av att vara instängd i en låda...

2009-11-30 @ 13:25:08
URL: http://rosanatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0