Sträcka sig mot det bättre

Vardagen fortsätter. Du lever som förut, du tänker mer eller mindre, på det ena och det andra.

Vardagen kan kännas meningslös, men man måste se det större perspektivet. Alla hittar sitt eget sätt att fortsätta framåt. Jag tycker det är viktigt att ha mål, med sig själv. Alla har vi brister.

Jag sätter ner mackorna i rosten.
Jag går och hämtar smöret.
Jag ställer mig vid rosten och tittar ner.
Är mackorna klara snart?
Nja.... de ser inte riktigt klara ut.
Jag går och hämtar en kniv.
Jag sätter smöret på knivet.
Oftast så drar jag ur sladden.
Jag orkar inte vänta tills de är klara.
Jag är otålig ibland.

1.  Erkänna problemet.
Alla har vi brister. Några större och några lite mindre. Jag tycker det är viktigt att sätta upp mål för sig själv, att sträva mot något bättre. Det kan vara personlighetsdrag, små snälla gester, eller uppmuntrande ord. Det kan vara för en själv eller någon annan, men det som är viktigt är att något förbättras till det bättre.

2. Sätta mål.
Utan mål så går allting i en sakta spiral neråt, om man slutar tänka på saker så blir de helt enkelt sämre. Därför är det viktigt att sätta upp mål för sig själv så man kan förbättras istället. Kanske vill du lära dig spela piano? Eller bli en snällare person? Eller sluta bli så arg på chefen eller föräldrar?

3. Genomföra stegen.
Om det är något praktiskt, så kan man öva, om det är ett personlighetsdrag så kan man göra saker som stärker den sidan hos en själv. Eller helt enkelt försöka tänka "snäll människa", när man gör olika saker. Låt det ta lite tid, var inte för hård på dig själv.

4. Erkänn skillnaden.
Lär dig se att det blir en skillnad. Sedan kan du erkänna att du verkligen har förbättrats, men inte lägga av med det helt. Du kan ju bli ännu bättre, men kanske har du inte så mycket energi att lägga ner på det just nu. Fortsätt hela tiden, eller bocka av: "Jag har klarat av det!".

5. Avslut
Ge dig själv en belöning, som ytterligare förstärker ditt mål. Bjud en kompis på fika, eller baka bullar. Något som gör dig glad!

Jag tycker det är jättebra att ha mål med sitt liv, så man kan fortsätta framåt och hela tiden förändras till det bättre. Ibland blir det svårare än andra gånger, men fortsätt framåt, och börja om om det blir för svårt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0