Ilske enkät

Om det är någon som vill fylla i min ilskeenkät så är det nu sista chansen. Det är lätt som en plätt, och bra att göra om man inte har något annat för sig, eller helt enkelt vill bli mer medveten om sin ilska.

1. Kopiera frågorna till ett word-dokument
2. Svara på frågorna
3. Skicka svaret till [email protected]

Här är enkäten:

 

Jag heter Kristalina Smårs och jag gör mitt projektarbete om ilska. Jag undersöker hur olika människor reagerar och hur de hanterar sin vrede.  Detta är en frivillig enkät. Alla svar är anonyma och behandlas konfidentiellt. Om du tycker att någon fråga är för känslig så kan du lämna den obesvarad.

Tack för att du tar dig tid!


1.      Kön:                                  Kvinna               Man

2.      Ålder:                       Under 20       20-35             35-50             50+

3.       Tränar du regelbundet?                     Ja flera ggr/vecka            Ja en gång/vecka            Nej

4.      Förklara vad ilska är för dig, vad du tänker på när du hör det? Kanske olika reaktioner?

5.      När du blir arg, hur arg blir du oftast? (1 är milt, 5 är okontrollerat)

1                           2                           3                           4                           5

6.      Förklara hur du reagerar när du är som argast.

7.      Förklara hur du reagerar när du bara är lite arg.

8.      Hur ofta blir du arg?

Blir inte arg                     Sällan                   1 gång/vecka                                  1 gång/dag         Flera ggr/dag

9.Vad blir du mest arg och irriterad på, vem och varför? Lista i fallande skala minst fyra saker, den viktigaste  först.

10.  Har du någon gång skadat någon/något eller dig själv när du blivit arg?

Ja, ofta Ja, någon gång                      Jag ville, men jag gjorde det inte Nej

11.  Hur reagerar du oftast när du är arg? Skriker , skäller och svär du? Slåss du? Slänger du saker omkring dig? Slår i dörrar? Svettas du? Får du ont i magen, huvudet? Blixtrar det för ögonen? Slutar du tänka? Skrattar du, gråter du? Får du inte fram ett ord? Flyr du? Mår du illa?

12.  Anser du  att det är en bra  egenskap att kunna bli arg?

Ja                  Ibland                  Nej

13.  När är det bra att bli arg? När är det dåligt?

14.  Tror du att din ilska beror mest på hormoner och saker som du inte kan kontrollera?

Ja          Ibland                  Nej                       Vet inte

15.  Tror du ilska är genetiskt? Liknar din ilska andras ilska i din familj?

16.  Blir det lättare att bli arg ju oftare man är arg?

17.  Blir man lättare arg om man växer upp i en miljö där det är mycket bråk?

18.  Är varje människa ansvarig för sina reaktioner och hur man sårar andra?

19.  Blir du arg för att passa in i en grupp eller för att någon ska få ett intryck av dig?

20.  Ringa in ett alternativ

Jag är aldrig arg                      När jag är arg så vet jag varför                                  Jag vet inte varför jag blir arg

21.  Blir du lättare arg när du är hungrig och trött?

22.  Är det lättare att bli arg på en person som man tidigare blivit arg på, varför?

23.  Är det lättare att upptäcka negativa sidor hos en sådan person och vet du varför?

24.  Har ilska gjort att du förlorat en vän eller har du själv tagit avstånd från en vän?

25.  Skulle du kunna förlåta en vän som blivit väldigt arg på dig?

26.  Ångrar du dig ibland efter att du blivit arg?

Ja, varje gång               Ibland                En gång             Nej

27.  Vad brukar du göra för att få bort din ilska och hur bra hjälper det?

28.  Skulle du vilja kunna kontrollera din ilska bättre?

29.  I vilka situationer?

30.  Tror du att det är möjligt att lära sig att kontrollera sin ilska?

Ja, helt                     Ja, till en viss grad              Nej

31.  Kan man lära sig att uttrycka det man inte gillar utan att bli arg? Ge gärna flera konkreta exempel

32.  Tror du att ilska beror på att man har svårt att uttrycka sig på andra fronter i livet?

Om det är något övrigt du vill tillägga

Tack för att du medverkat i min undersökning om ilska! Jag uppskattar ditt svar!


Kommentarer
Postat av: Jasmine

Jag skulle gärna hjälpa dig, men jag känner att jag inte har tid nu.

Kanske kan jag göra den senare?

2009-12-21 @ 18:35:59
URL: http://rosanatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0