Fint någon annanstans

Jag läste den här artikeln. På alla platser i världen finns det en norm. Vi lär oss hur vi ska tänka, vad vi ska ha för ambitioner, hur vi ska se ut och hur vi ska bete oss. Det varierar lite från plats till plats och land till land. I Sverige har vi volvo, villa, vovve. Vi vill ha ett tryggt hem, med säkra lås där ingen bryter sig in, vi vill ha en familj, en hund till våra skrikiga älskvärda barn, volvon som vi kör till och från jobbet med. Vi söker en trygghet. Vi vill ha koll på allting, veta hur allting kommer utspela sig.

Men ändå, så längtar vi härifrån. Till något annat. Att ha tankar om att åka iväg på semester i en vecka, eller till och med ett annat sätt att leva. Svedberg, mannen från artikeln, vill släppa det materiella. Han vet inte var eller hur han kommer leva om ett år. Han säljer praktiskt taget allt han äger, och åker ut på äventyr.

Han har tänkt själv, han vet vad han vill. Han är lite orolig, men han vågar ändå. Han vågar ta steget ut.

Jag tycker han kan vara en inspiration, ett bevis på att det går att leva annorlunda. Det är inte omöjligt att leva utan fast jobb och bostad. Man kan vara en civiliserad människa ändå, man kan lära sig njuta, och njuta av så mycket mer än bara vår egen bakgård.

Det finns otroligt många fler fina bakgårdar, berg, dalar, sjöar, hav, människor, platser. Hela världen finns som vi kan utforska!

Det kan hända att det du vill är att ha en trygghet, familj och hem. Men tänk åtminstone efter, tänk hur du verkligen vill ha det. Om du tycker att det skulle vara helt galet att bara sälja allt och åka bort så utmanar jag dig att åtminstone tänka till. Verkligen leva dig in i och fantisera, hur skulle mitt liv se ut om jag åkte någonstans utan att veta var jag skulle, hur skulle mitt liv se ut om jag sålde allting jag ägde?

Tänk till om hur du vill leva ditt liv, och sätt upp delmål. Var inte rädd för att misslyckas.

Kommentarer
Postat av: Jasmine

Tänkvärda ord - absolut!

2009-12-13 @ 20:51:13
URL: http://rosanatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0