Jag trollar dig från blomma till bi

Jag vaknade för sista gången hemma på det här sommarlovet. Drog upp mig ur sängen. En helt vanlig Lördag.

Väl i kyrkan, paus. Mindes jag att jag glömt att ge en julklapp till min kompis Linda. Så jag drog med henne på en promenad hem till mig, och där utspelade sig årets första julafton. Hon petade försiktigt bort snöret, och tog omsorgsfullt av pappret. Åh, bubbelpapper! God jul! Njae, inte riktigt än. Bort med bubbelpapper. Pop pop! Därefter en plastpåse. Åh är den från England? Och till sist, efter många långa ögonblick fick hon ett par örhängen ifrån England. Hon beskriver dem själv som: underbara, bohemiska och mycket uppskattade. Jo, jag tror den presenten blev lyckad, även om hon fick vänta ett halvår.

Nästa inslag, efter lunch så satt vi i soffan och spelade GOO-spelet (bygga byggnader av slembollar). Så ringde telefonen. Till Linda, hemma hos mig. Lisa undrade om vi kunde vara barnvakt åt hennes barn Amanda (7) och Emma (5) i fyra timmar framöver. Vi svarade positivt och promenerade raskt dit bort. Väl där blev i direkt indragna i de mest underliga lekar vi någonsin upplevt. Först spelade vi ett spel där man skulle klä på clowner. Linda ansträngde sig för att förlora, jag ansträngde mig för att få rätt och Emma fuskade hela tiden. Men det kan vi ge henne tillåtelse för, hon är ju minst. Sedan följde Lotto, mamma&pappa&barn, björnen sover osv.. Sedan kom pappas gamla trollerilådan fram, föreställningen som följde var minst sagt spektakulär. Det började med några uppvärmande korttrick och trolla bort trollstavar och bollar. Längre in i showen blev vi förvandlade till både det ena och det andra. Linda svängde sitt trollspö och förvandlade barnen till enhörningar, grodor, hundar och getter. Emma hade tidigare berättat en hemlighet för mig och Linda att vi egentligen var blommor. Jag var en ros som kunde byta färg och Linda var en gul eller vit blomma. Nu utbrast Emma:
-"Jag ska trolla dig från blomma till bi!"
Vi kunde knappt hålla oss för skratt, men gick lydigt med på det, om man är med i leken får man leken tåla.
En stund senare när vi trollade med bollar så sprang Amanda fram och tog bollarna från Linda. Hon skrek:
-"Jag tar dina kulor!"
Den här gången kunde vi inte hålla oss, vi började skratta hysteriskt, Amanda och Emma tittade på oss lite, men tänkte inte mer på det. Så sa jag till Linda
-" Vad ska vi säga till föräldrarna, att vi lekt blommor och bin och att de tagit våra kulor?"
Detta ledde naturligtvis inte till att vårt skratt upphörde.
Dessa lekar fortsatte en stund. Sedan drog Amanda fram "Familjens stora läkarbok" och skulle visa oss något. Och vi tänkte ska vi ha en blommor och bin lektion till? Men hon skulle visa oss hur bebisen såg ut i mammas mage. Som tur var behövde vi inte förklara vad någon av de andra bilderna föreställde.
Sedan spelade vi Uno medan broccolipajen värmdes i ugnen. När vi åt kom mamma & pappa hem, glada att barnen fick i sig något. De sa att bättre barnvakter får man leta efter då barnen både lekt riktigt mycket och fått i sig mat. Ni skulle bara veta tänkte vi, men höll undan den där meningen om blommor och bin.
Vi gick sedan därifrån, med varsin chokladask i handen.

Hemma hos mig så städade vi undan lite i mitt rum, så det är fint när jag åker imorn. Sedan skulle vi gå och låna en gardin av en granne som jag ska ha med mig till Ekebyholm. Men istället för att gå raka vägen och skynda oss tillbaka som vi sa att vi skulle göra, så blev vi kvar hos tant Anna-Lisa och spelade "ordfejden" (man bildar korsord av bokstavstärningar, typ alfapet/boggle). Hon var en riktig hejare på spelet, men hittade också friskt på egna ord, vi funderar fortfarande på om t. ex. da (som i bebisspråk) verkligen är ett riktigt ord. Men kul var det och vi hann värma oss lite där innan vi gick vidare ut i regnet för att hämta gardinen.

När klockan hunnit bli nio så började vi baka. Först "Rice Krispie Treats" och sedan Spenatpaj. Klockan är nu halv 12 och vi ska smaka på spenatpajen. Resten ska frysas och sparas för ett mer behövligt tillfälle på ekebyholm. Vem vet när magen kurrar vilt och maten smakar blä.

Så den vanliga lördagen blev alldeles väldigt annorlunda, och nu ska kulorna få vara ifred.

Kommentarer
Postat av: Mika ;)

meen, dööö! måste du åka i morn, din tönt? ;)

fiin blogg, med en minst sagt händelserik lördag :)

2009-08-15 @ 23:50:33
Postat av: Fool

Undrar om det är fel av mig att känna mig glad över det här..

2009-09-11 @ 20:21:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0